Hvornår er et medlem af Folkeoplysningsudvalget inhabil?

Hvornår er et medlem af folkeoplysningsudvalget inhabil?

Chris McKay, næstformand i Folkeoplysningsudvalget i Guldborgsund Kommune og leder af Fora Fritid i Nykøbing F., skriver i januar 2025:

Kære Fritid og Samfund

Spørgsmålet om inhabilitet rejses ind i mellem i Folkeoplysningsudvalgets arbejde. Jeg har ved deltagelse i et tidligere afholdt kursus hos Fritid og Samfund hørt Søren Gøtzsche fortælle, at som regel er intet medlem af et Folkeoplysningsudvalg på noget tidspunkt inhabilt i behandling af sager i udvalget, idet medlemmerne er valgt til at repræsentere samtlige foreninger og ikke kun den forening, de kommer fra, og dermed handler de ikke for egen vindings skyld.

Vi har drøftet inhabilitet i sager, hvor jeg som ansat aftenskoleleder er blevet erklæret inhabil i behandling af f.eks. bevilling af ekstraordinært lokaletilskud, som foreningen, hvor jeg er ansat, stod til at modtage bevillingen. Argumentet fra forvaltningen var, at bevillingen kunne ligestilles med ”egen økonomisk vinding”, min faste, skalatrinsregulerede månedsløn til trods.

Nu er der en lignende sag på vej, hvor inhabilitetsspørgsmålet rejser sig, og der hersker usikkerhed om, præcist hvornår man som valgt medlem er inhabil i behandling af sager i Folkeoplysningsudvalget?

Med venlig hilsen, Chris McKay.

Svar fra Søren Gøtzsche:

Hej Chris

Det er faktisk et meget godt spørgsmål, hvor vi skal fra folkeoplysningsloven og over til forvaltningsloven.

Ved revisionen af folkeoplysningsloven i 2011 ændrede Folkeoplysningsudvalget status, så det blev en del af den kommunale forvaltning jf. § 35 stk. 2. Det betød også ændringer i habilitetsreglerne således, at kommunalbestyrelsesmedlemmer ikke vil være inhabile i behandlingen af sager fra Folkeoplysningsudvalget, selvom de har medvirket ved sagens afgørelse.

Som jeg nævnte på kurset, er det således også sjældent, at de enkelte medlemmer af Folkeoplysningsudvalget vil være inhabile. De er jo valgt til at varetage foreningernes interesser.

Imidlertid er der en lille begrænsning omkring inhabilitet i forvaltningslovens § 3. Folkeoplysningsudvalget virker inden for den kommunale forvaltning, og derfor kan personer, der har en personlig eller økonomisk interesse i sagen, eller nære familiemedlemmer, være inhabile i forhold til en bestemt sag.

Det er fastsat i § 3, 3) at en person, der deltager i ledelsen af eller i øvrigt har en nær tilknytning til et selskab, en forening eller en anden privat juridisk person, der har en særlig interesse i sagens udfald, er inhabil.

Det er således ikke dig som person, der er inhabil, men der er tale om en såkaldt ledelsesmæssig inhabilitet, idet din ledelsesmæssige position i foreningen har en særlig interesse i sagens udfald.

Selvom du ikke selv har nogen direkte personlig økonomisk vinding ved en bevilling til et ekstraordinært lokaletilskud, kan din funktion som leder i selskabet betyde, at du har en særlig interesse i sagens udfald.

Havde du været ansat som ”almindelig” underviser eller praktisk medhjælp, ville du ikke være inhabil, men hvis dine egne ansættelses- eller arbejdsforhold potentielt kan påvirkes af beslutningen, vil du være inhabil.

Venlig hilsen, Søren Gøtzsche, formand for Fritid & Samfund. Konsulent i Afdelingen for Kultur og Fritid, Furesø Kommune.

Tillægsspørgsmål:

Hej Søren, 

Tak for fyldig og forståelig besvarelse af mit spørgsmål. Som jeg forstår det, er det min ledelsesstilling, der gør, at jeg vil være inhabil i sagen.

Er jeg som leder af foreningen, der har en særlig interesse i sagen, inhabil, og hvis ja, er jeg inhabil i hele sagsbehandlingen, eller gælder inhabiliteten kun for beslutningsfasen af sagsbehandlingen? Det vil sige: Må jeg forvente at blive hørt under sagens behandling, idet jeg jo også taler for andre involverede foreninger?

Med venlig hilsen, Chris McKay

Svar:

Hej Chris,

Reglen er faktisk ret omfattende. Det er fastsat i forvaltningslovens § 3, stk. 3, at ”Den, der er inhabil i forhold til en sag, må ikke træffe afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt medvirke ved behandlingen af den pågældende sag”.

I praksis vil jeg derfor anbefale, at når en sådan sag nærmer sig, skal du bede din suppleant om at deltage i sagsbehandlingen og afgørelsen.

Venlig hilsen, Søren Gøtzsche.

Forvaltningsloven

Du kan læse forvaltningslovens § 3 på Retsinformation.